%

این مطلب چقدر برای مخاطب مفید واقع شده است؟

بالاخره آزمون تیزهوشان ۱۴۰۰ نیز با تمام فراز و نشیب های خود برگزار شد و البته این با تفاوت های قابل توجهی نسبت سال قبل برگزار شد.

در این مقاله و در ویدیو ای که در قسمت پایین منتشر شده است به نقد و بررسی سوالات و شیوه برگزاری آزمون از دید مشاوره ای خواهیم پرداخت.

برای مشاهده ویدیو در یوتیوب می‌بایست فندوق شکن خود را روشن کنید D: . 

تغییرات اساسی به نسبت تیزهوشان ۱۳۹۹

در گمانه زنی هایی که در روز قبل از آزمون از منابع غیر رسمی منتشر شد اینطور بیان شده بود که آزمون شامل دو دفترچه ۶۰ سواله خواهد بود این در حالی بود که آزمون سال ۱۳۹۹ با دو دفترچه که اولی ۶۰ سوال و دومی ۴۰ سوال بود برگزار شد. 

در روز آزمون تیزهوشان مشاهده شد که این گمانه زنی ها صحیح بوده و آزمون ۱۰۰ سواله سال ۱۳۹۹ حالا در سال ۱۴۰۰ به یک آزمون ۱۲۰ سواله تبدیل شده.

اما نکته عجیب تر این بود که دفترچه اول سوالات با وجود آنکه در تعداد سوالات آن تغییری ایجاد نشده بود و ۶۰ سوال باقی مانده بود اما زمان آن به نسبت سال گذشته افزایش یافته و از ۶۰ دقیقه به ۷۵ دقیقه رسیده بود.

و نکته عجیب تر آنکه دفترچه دوم آزمون تیزهوشان با وجود ۶۰ سوال تنها ۲۵ دقیقه زمان داشت و این یعنی هر سوال تنها چند ثانیه!!!

سطح سوالات آزمون تیزهوشان ششم ۱۴۰۰

سوالات آزمون تیزهوشان ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته قشنگ تر، مفهومی تر و شاید بشود گفت سخت تر شده بود پس بی دلیل نبود که زمان دفترچه اول را با وجود ثابت بودن تعداد سوالات افزایش داده بودند.

سوالات الگو های عددی کمی ساده تر شده بود و «هوش ریاضی» آزمون نیز تعداد کمتری به نسبت سال گذشته داشت اما هوش ریاضی باقی مانده سطح بالاتری داشت و همچنین سوالات هوش کلامی نیز سخت تر از گذشته بود.

اما دفترچه دوم کاملا فضای متفاوتی داشت. ۶۰ سوال بسیار ساده که البته برای حل هر کدام کم تر از یک دقیقه فرصت داشتید. حل سوالات دفترچه دوم کار سختی نبود اما برخی از این سوالات وقت گیر بودند و برد با دانش آموزانی بود که در دام این سوالات گرفتار نشدند و از روی آن ها عبور کردند.طراحان تیزهوشان ۱۴۰۰ سوالات دفترچه دوم را به گونه طرح کرده بودند که احتمال صد زدن در دفترچه دوم تقریبا وجود نداشت و در این مدت زمان کم دانش آموزان باید تکنیک های تست زنی و مدیریت زمان را سر لوحه کار خود قرار می دادند. دانش آموزانی که از تکنیک های مدیریت زمان استفاده نکرده باشند قطعا به سوالات آخر نرسیدند.

کف قبولی آزمون تیزهوشان ۱۴۰۰

کف قبولی مدارس تیزهوشان را نمی‌شود اینگونه تعیین کرد و عوامل مختلفی در آن تاثیر گذار است اعم از اولویت های انتخابی و شهر و رشته شما که در این رابطه مقاله ای را به تفصیل نگارش کردیم که میتوانید با کلیک بر روی اینجا آن را مطالعه کنید.

اما می‌شود اینطور گفت که امسال به دو دلیل شاهد تراز های پایین تری در کف قبولی مدارس تیزهوشان به نسبت سال گذشته خواهیم بود. دلیل اول سخت تر شدن آزمون به نسبت سال قبل و دلیل دوم شیوع کرونا و افت تحصیلی دانش آموزان که پیش بینی می‌شود این دو موضوع باعث شود که ما شاهد تراز های پایین تری در زمان اعلام نتایج باشیم.

زمان اعلام نتایج آزمون تیزهوشان ۱۴۰۰ 

زمان دقیق اعلام نتایج آزمون تیزهوشان نیز مانند خیلی از مطالب دیگر جزو نقاط گنگ و تاریک است که اطلاعاتی از آن در دست نیست اما اگر سازمان استعداد های درخشان بخواهد طبق اعلام نتایج سال پیش عمل کند باید حدود ۶ هفته پس از برگزاری آزمون منتظر نتایج آن باشیم. یعنی حدود اواخر تیر یا اوایل مرداد ماه.

دانلود سوالات آزمون ورودی تیزهوشان ششم ۱۴۰۰

دانلود دفترچه اول و دوم سوالات تیزهوشان ششم ۱۴۰۰ – کلیک کنید

دانلود کلید آزمون تیزهوشان ۱۴۰۰ – کلیک کنید

ثبت نام پکیج طلایی ویژه قبولی آزمون تیزهوشان ۱۴۰۳

پک طلایی شامل کلاس آنلاین هوش و استعداد تحلیلی به  همراه ریاضی پیشرفته و هوش ریاضی بوده و دانش آموزان گرامی پایه پنجم، ششم ، هفتم ، هشتم و نهم با حضور در این دوره خود را آماده شرکت در آزمون تیزهوشان نمایند.

مشاهده جزئیات وثبت نام
نمره و تراز قبولی نمونه دولتی ۱۴۰۳ چند خواهد بود؟

نمره و تراز قبولی نمونه دولتی ۱۴۰۳ چند خواهد بود؟

واقعا برای قبولی در آزمون نمونه دولتی باید چند درصد بزنیم؟ سوالی تکراری که این روز ها هر دانش آموزی که قرار است در آزمون نمونه دولتی شرکت نمایند بخشی از ذهنش را درگیر کرده است. اما آیا میشود به این سوال پاسخ دقیقی داد؟ واقعیت آن است که بررسی نمرات قبولی در سال های...

سوالات و پاسخنامه آزمون پایش عملکرد یادگیری سمپاد ۱۴۰۲- ۱۴۰۳

سوالات و پاسخنامه آزمون پایش عملکرد یادگیری سمپاد ۱۴۰۲- ۱۴۰۳

آزمون پایش سمپاد چیست؟ آزمون «پایش عملکرد یادگیری» مدارس استعداد های درخشان که آن را مختصرا به نام «پایش سمپاد» می‌شناسیم یک مجموعه آزمون چند مرحله ای چهارگزینه ایست که در سطح مدارس استعداد های درخشان (تیزهوشان) برگزار می‌گردد. این آزمون که هر ساله توسط سازمان ملی...

نمره و تراز قبولی تیزهوشان ۱۴۰۳ چند خواهد بود؟

نمره و تراز قبولی تیزهوشان ۱۴۰۳ چند خواهد بود؟

واقعا برای قبولی در آزمون تیزهوشان باید چند درصد بزنیم؟ سوالی تکراری که این روز ها هر دانش آموزی که قرار است در آزمون تیزهوشان شرکت نمایند بخشی از ذهنش را درگیر کرده است. اما آیا میشود به این سوال پاسخ دقیقی داد؟ واقعیت آن است که بررسی نمرات قبولی در سال های گذشته...