%

این مطلب چقدر برای مخاطب مفید واقع شده است؟

شاید برای شما هم سوال شده باشد که مدارس تیزهوشان یا همان استعداد های درخشان چه مدارسی است و سازوکار آن چگونه است. در این مقاله سعی داریم به تمامی سوالات شما پیرامون این مدارس پاسخ دهیم.

برای یافتن پاسخ تمام سوالات خود پیرامون مدارس سمپاد با ما همراه باشید…

 

تحولات آزمون تیزهوشان:

این آزمون ها در چند سال اخیر بسیار دست‌خوش تغییرات شده اند. به عنوان مثال در سال های گذشته این آزمون به صورت تستی و ۸۰٪ آن شامل مطالب کتب درسی سال قبل دانش آموز بود. 

همچنین ۲۰٪ دیگر آن سوالاتی با موضوع «هوش و استعداد تحلیلی» بود. این شرایط تا خرداد سال ۱۳۹۶ اینچنین باقی ماند. 

در ابتدای سال تحصیلی ۹۶-۹۷ در اقدامی عجیب با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش قرار شد تا این آزمون به طور کلی برگزار نشود و مدارس تیزهوشان نیز بسته شوند. اما در بهمن ماه همان سال با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنا شد تا آزمون ورودی مدارس تیزهوشان امسال نیز برگزار شود. 

لذا وزارت آموزش و پرورش در فروردین ۹۷ بخشنامه ای را تحت این عنوان صادر نمود که تفاوت بسیار محسوسی با سایر بخشنامه های قبلی داشت. 

این بخشنامه گویای آن بود که مطالب درسی به طور کامل از آزمون ورودی مدارس تیزهوشان در سال ششم به هفتم حذف شده و تنها دانش آموزان در سنج «هوش و استعداد» شرکت خواهند نمود. 

آزمون سال تحصیلی ۹۶-۹۷ برگزار شد و سوالات آن دقیقا کپی شده از آزمون ریون بود. موضوعی که خود اعتراض های زیادی را به همراه داشت. 

در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ اما شرایط طوری دیگری رقم خورد. آموزش و پرورش در راستای جبران اشتباه سال گذشته خود برای اولین بار آزمون مجددی را در ورودی پایه هشتم برگزار نمود که این آزمون نیز مشابه آزمون سال نهم به دهم در جهت تکمیل ظرفیت مدارس صورت پذیرفت. 

همچنین در این سال آزمونی نسبتا استاندارد در پایه ششم برگزار شد که شامل دو دفترچه بود. دفترچه اول ۶۰ سوال ۶۰ دقیقه زمان و دفترچه دوم ۴۰ سوال ۲۰ دقیقه زمان. 

این روال مدت ۲ سال ادامه داشت تا در سال ۱۴۰۰ تعداد سوالات آزمون دوباره دچار تغییر شد. آزمون به صورت دو دفترچه ای برگزار شد و دفترچه اول شامل ۶۰ سوال ۷۵ دقیقه زمان و دفترچه دوم شامل ۶۰ سوال ۲۵ دقیقه زمان بود.

در این سال سطح آزمون نیز به نسبت سال های قبل بالا تر رفته بود.

 

آزمون ورودی تیزهوشان:

همانطور که گفته شد مدارس تیزهوشان در جهت شناسایی دانش آموزان مستعد هر ساله اقدام به برگزاری آزمونی در جهت سنجش دانش آموزان می‌نماید.

این آزمون در مقطع ورود دانش آموزان به پایه هفتم و دهم صورت می‌پذیرد. (آزمون وردی پایه دهم صرفا در جهت تکمیل ظرفیت برگزار می‌گردد)

معیار های سمپاد:

دانش آموزان سمپاد می بایست معدل کل خود را بالای ۱۷ نگه دارند تا بتوانند در مدرسه محل تحصیل خود باقی بمانند در غیر این صورت از مدرسه اخراج خواهند شد.

همچنین برخی مدارس تیزهوشان برای ابقای دانش اموز در هر سال تحصیلی اقدام به برگزاری آزمون می‌نماید که دانش آموزان می‌بایست در زمان انتخاب اولیت خود به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

دانش آموزان تیزهوشانی که قصد داشته باشند مدارس خود را در بین پایه تغییر دهند باید در آزمونی به نام آزمون جانمایی تیزهوشان شرکت کنند و در صورتی که در این آزمون نمره لازم را کسب کنند اجازه دارند مدرسه خود را تغییر دهند.

مدارس تیزهوشان چیست:

مدرسه تیزهوشان در واقع نوعی مدرسه دولتی است که زیر نظر سازمان پرورش استعداد های درخشان و دانش‌پژوهان جوان (سمپاد) مشغول به فعالیت می‌باشند.

رسالت این مدارس در واقع شناسایی و جذب دختران و پسران تیزهوش کشور و قرار دادن ایشان در مسیر شکوفایی استعداد و توانایی هایشان است.

این مدارس دانش آموزان را در بدو ورود به پایه هفتم با سازوکار خاصی – که در ادامه به آن خواهیم پرداخت – جذب نموده و در صورت کسب معیار های خاصی در سنجش های سالانه خود، مسئولیت تحصیل این دانش آموز تا پایه دوازدهم را عهده دار خواهد شد.

منابع آزمون تیزهوشان:

از سال تحصیلی ۹۷-۹۸ به بعد سنجش مدارس تیزهوشان برای دانش آموزان ورودی سال هفتم مباحث «هوش و استعداد تحلیلی» باقی مانده و تا کنون این موضوع تغییر نکرده است.

اما دانش آموزان ورودی سال نهم همچون گذشته با چالش حل سوالات تحصیلی سال های هشتم و نهم  و همچنین سنجش هوش مواجه هستند.

جزئیات بیشتر آزمون (همچون تعداد سوالات، ضرایب دروس، زمان برگزاری، ظرفیت پذیرش مدارس و …) در هر سال متغییر است و هر ساله چند ماه قبل از برگزاری آزمون طی بخشنامه ای از طرف وزارت آموزش وپرورش اعلام می‌گردد.

به عنوان مثال در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ درصد تاثیر هوش در آزمون ورودی پایه دهم افزایش یافته و به ۵۰٪ از نمره کل آزمون رسید. این تغییر باعث شد که بر خلاف آزمون مدارس نمونه دولتی اهمیت مطالب درسی در این آزمون پایین آید.

ثبت نام پکیج طلایی ویژه قبولی آزمون تیزهوشان ۱۴۰۳

پک طلایی شامل کلاس آنلاین هوش و استعداد تحلیلی به  همراه ریاضی پیشرفته و هوش ریاضی بوده و دانش آموزان گرامی پایه پنجم، ششم ، هفتم ، هشتم و نهم با حضور در این دوره خود را آماده شرکت در آزمون تیزهوشان نمایند.

مشاهده جزئیات وثبت نام
نمره و تراز قبولی نمونه دولتی ۱۴۰۳ چند خواهد بود؟

نمره و تراز قبولی نمونه دولتی ۱۴۰۳ چند خواهد بود؟

واقعا برای قبولی در آزمون نمونه دولتی باید چند درصد بزنیم؟ سوالی تکراری که این روز ها هر دانش آموزی که قرار است در آزمون نمونه دولتی شرکت نمایند بخشی از ذهنش را درگیر کرده است. اما آیا میشود به این سوال پاسخ دقیقی داد؟ واقعیت آن است که بررسی نمرات قبولی در سال های...

سوالات و پاسخنامه آزمون پایش عملکرد یادگیری سمپاد ۱۴۰۲- ۱۴۰۳

سوالات و پاسخنامه آزمون پایش عملکرد یادگیری سمپاد ۱۴۰۲- ۱۴۰۳

آزمون پایش سمپاد چیست؟ آزمون «پایش عملکرد یادگیری» مدارس استعداد های درخشان که آن را مختصرا به نام «پایش سمپاد» می‌شناسیم یک مجموعه آزمون چند مرحله ای چهارگزینه ایست که در سطح مدارس استعداد های درخشان (تیزهوشان) برگزار می‌گردد. این آزمون که هر ساله توسط سازمان ملی...

نمره و تراز قبولی تیزهوشان ۱۴۰۳ چند خواهد بود؟

نمره و تراز قبولی تیزهوشان ۱۴۰۳ چند خواهد بود؟

واقعا برای قبولی در آزمون تیزهوشان باید چند درصد بزنیم؟ سوالی تکراری که این روز ها هر دانش آموزی که قرار است در آزمون تیزهوشان شرکت نمایند بخشی از ذهنش را درگیر کرده است. اما آیا میشود به این سوال پاسخ دقیقی داد؟ واقعیت آن است که بررسی نمرات قبولی در سال های گذشته...